Over mij

Kennismaking

Mijn eerste ervaring met film was toen ik als 10-jarige op familieweekend was en mijn oom een camera had meegenomen. Hij interviewde ons allemaal en later keken we dat terug op tv. Ik vond dat fantastisch. Tv had voor mij altijd iets magisch, iets wat heel ver weg en ongrijpbaar was en nu deden we het zelf. Vanaf dat moment was ik verkocht.

Geschiedenis vastleggen

Met mijn bij elkaar gespaarde eerste camera filmde ik allerlei toneelstukjes en vakanties. Ook deden we talkshows en Goede Tijden Slechte Tijden na. Ik monteerde de video’s daarna op videobanden. Het voelde alsof ik geschiedenis vastlegde. Dat gevoel heb ik nog altijd, zeker als ik mijn kinderen fotografeer of film. Ik vond dit fascinerend en besloot dat ik hier mijn werk van wilde maken.

Echte verhalen

Via de filmclub op de middelbare school, vrijwilligerswerk bij TV Maastricht en een toelating voor de Filmacademie, kwam ik terecht bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Oorspronkelijk om cameravrouw te worden, maar de HKU liet me heel vrij en ik kon allerlei richtingen en disciplines uitproberen. Aan het einde van het tweede jaar maakte ik een korte documentaire. Daarvoor had ik vooral fictie gedaan en dat lag me niet zo. Mijn documentaire ging over een kringloopwinkel waar (ex-)dak- en thuislozen woonden en ik kreeg positieve feedback van mijn docenten. Ik had het gevoel dat ik met het vertellen van verhalen van mensen iets deed wat echt goed bij me paste.
Ik studeerde af op een documentaire over iemand die worstelt met mentale problemen, een onderwerp waar ik graag iets over wilde maken.

Kennismaking

Mijn eerste ervaring met film was toen ik als 10-jarige op familieweekend was en mijn oom een camera had meegenomen. Hij interviewde ons allemaal en later keken we dat terug op tv. Ik vond dat fantastisch. Tv had voor mij altijd iets magisch, iets wat heel ver weg en ongrijpbaar was en nu deden we het zelf. Vanaf dat moment was ik verkocht.

Geschiedenis vastleggen

Met mijn bij elkaar gespaarde eerste camera filmde ik allerlei toneelstukjes en vakanties. Ook deden we talkshows en Goede Tijden Slechte Tijden na. Ik monteerde de video’s daarna op videobanden. Het voelde alsof ik geschiedenis vastlegde. Dat gevoel heb ik nog altijd, zeker als ik mijn kinderen fotografeer of film. Ik vond dit fascinerend en besloot dat ik hier mijn werk van wilde maken.

Echte verhalen

Via de filmclub op de middelbare school, vrijwilligerswerk bij TV Maastricht en een toelating voor de Filmacademie, kwam ik terecht bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Oorspronkelijk om cameravrouw te worden, maar de HKU liet me heel vrij en ik kon allerlei richtingen en disciplines uitproberen. Aan het einde van het tweede jaar maakte ik een korte documentaire. Daarvoor had ik vooral fictie gedaan en dat lag me niet zo. Mijn documentaire ging over een kringloopwinkel waar (ex-)dak- en thuislozen woonden en ik kreeg positieve feedback van mijn docenten. Ik had het gevoel dat ik met het vertellen van verhalen van mensen iets deed wat echt goed bij me paste.
Ik studeerde af op een documentaire over iemand die worstelt met mentale problemen, een onderwerp waar ik graag iets over wilde maken.

Aan het werk

Tijdens mijn eerste baan assisteerde ik bij het maken van bedrijfsfilms. Ik deed geluid en editing.
Daarna werkte ik als camjo bij Utopics, een multicultureel televisieprogramma dat uitgezonden werd op RTV Utrecht. Ik portretteerde een rapper, filmde optredens in de EKKO, was bij een Chinees Nieuwjaar-viering en maakte een reportage over Turkse dames die een rondleiding kregen in Utrecht en leerden over de geschiedenis van de stad. Mooie items over mooie mensen.

Sterren op de rode loper

Als junior editor bij mijn volgende werkgever FCCE monteerde ik verschillende items en televisieprogramma’s over films en filmsterren. Daarna werd ik postproduction supervisor en controleerde ik items en programma’s die andere maakten. Ik leerde feedback geven en stagiairs inwerken. We bezochten de filmfestivals van Cannes, Berlijn en Marrakesh. Daar maakten we opnames van de persconferenties, legden we interviews vast en maakten we beelden als de filmsterren op de rode loper verschenen. Dit was een pittige tijd met weinig slaap, maar het was ook onvergetelijk. Ik leerde daar snel en secuur editten.

Mijn eigen bedrijf

Tijdens mijn tijd bij het volgende bedrijf waar ik werkzaam was, had ik goede gesprekken met een vriendin die voor zichzelf werkte. Ik besloot dit ook te gaan doen, ondanks dat ik dacht dat het misschien niet bij me zou passen. Het leek me heerlijk om zelf beslissingen te maken over mijn werkzaamheden, in plaats van dat iemand anders mijn agenda beheerde. Ik begon als camjo, maar toen ik het door persoonlijk omstandigheden rustiger aan moest doen, besloot ik een tijdlang alleen te gaan editten. 

Focus op montage

En dat bleek het te zijn voor mij. Spannend natuurlijk, want mijn opdrachtgevers waren gewend dat ze voor elk onderdeel van het filmproces bij me terecht konden en nu was dat alleen voor de montage. Ik had geen idee of dat werkte, want in mijn beleving zouden opdrachtgevers het vast onhandig vinden. Maar dat ging juist goed en zo specialiseerde ik me in editing. Die vriendin inspireerde me met de maatschappelijk hoek waarin zij als cameravrouw en fotograaf werkte. Ik had natuurlijk al ervaring met die invalshoek en het paste bij mij.

De essentie van het verhaal

Nu, een aantal jaren later, werk ik nog steeds met veel plezier als editor. Af en toe doe ik nog eens een project als regisseur, scriptschrijver of producer, maar de camera pak ik in principe niet meer zelf op. In mijn montages zoek ik de essentie op, het eerlijke en persoonlijke verhaal. Ik wil mensen laten zien zoals ze zijn, zonder opsmuk. Welke muziek draagt het verhaal, zonder van het verhaal af te leiden? Het is een soort puzzel, en op een gegeven moment valt alles op z’n plaats en dat voelt goed. Ik wil dit met liefde nog járen doen.

Opdrachtgevers

Neem contact
met me op

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden
en wil je graag een kennismakingsgesprek inplannen,
een offerte opvragen of heb je een andere vraag?

Stuur me gerust een bericht.

E-mail
info@kimhutjens.nl

Adres
Studio Bos & Lommer
Nieuwpoortkade 2A
1055 RX Amsterdam